:: Kolejiště v atelieru (20.část) - jak na sypané nástupistě :: (21.02.2007)

Zaštěrkování provádím stejnou technikou jako u dílu s depem. Na sucho nasypu štěrk mezi koleje a mezi pražce. Urovnám stětcem a zaliju lepidlem.
Pro sypané nástupiště si připravíme základ a vysypeme štěrk do výšky pražců. Vidíte, že pro betonové pražce používám světlejší štěrk.
Vyměříme si délku nástupiště a hrubým štěrkem sypeme téměř do výšky temene kolejnice. U betonové koleje vidíte štěrk po uhlazení štětcem a prstem.
Následuje finální aplikace jemného štěrku a vytvoření sypaného "náspu". Snažíme se, aby jemný štěrk zůstal pouze na nástupišti a nepadal nám mezi pražce do kolejí. Nástupiště pozvolna ukončíme do základní roviny a do výšky pražců.
Tady je vidět vše připravené pro aplikaci lepidla. Jemný štěrk používám i mezi koleje. Štěrk lze za sucha vyfoukat z pražců či drátovodných tras. Ty jsou po dosypání štěrku krásně zapuštěné do terénu.
Rozprašovačem (voda s kapkou jaru) postříkáme místo kam přijde lepidlo. Vodou nemusíme šetřit.
Po experimentech s Herkulesy a dalšími lepidly mohu jen doporučit lepidlo na dřevo Pattex. Ředím jej v poměru 1 : 1 s vodou. Tento typ lepidla perfektně zpevní vrstvu štěrku třeba i 1 cm vysokou.
Stříkačkou kapu lepidlo na namočený štěrk. Vůbec nemusíte šetřit a zejména pro nástupiště štěrk napouštím dvakrát tak, aby lepidlo proteklo až na podložku. Lepidlo musíte pomalu kapat tak, aby nedocházelo k odplavení štěrku.
Vidíte druhou aplikaci lepidla. Pattex se krásně vsakuje. Herkules a jiná lepidla se mi takto dobře nevsakovala.
Tak a je hotovo.
Prozatím je hotová polovina zhlaví. Vše ještě přijde patinovat a barevně sjednotit. Po patině přijde statická tráva.
Betonové nástupiště je odlité z resinu (výrobek z Peček), barvené akrylovou Agamou v barvě betonu. Vzadu vidíte sypané nástupiště.
V tomto stavu nechám díl až do doby, než budou hotové díly ostatní. Pak se vrhnu na finiš ve formě patiny, detailů a porostu.