:: (1) LD Praha Vršovice v H0 - plánování

Přišel čas malování a plánování. Nemám rád kreslení v počítači a plánek jsem namaloval na milimetrový papír. Rozměry budoucího depa budou 350x160cm. I když se depo na tuto plochu nevejde celé tak vše důležité pro provoz ano a zejména obě točny s oběma rotundami budou působit monstrózně. Takže jdeme na věc a pokud si někteří z vás pamatují moje pracovní postupy ještě ve starém magazínu tak si teď opět přijdete na své. (plánek si můžete zvětšit a uvidíte detailně rozměry a všechny provozy)
Plánek projektu (klikněte pro zvětšení).
Základní info
Měřítko: H0 1:87
Rozměry: 350x160cm
Počet dílů: 5 (2x85x140cm, 2x75x140cm a 1x70x160cm)
Rámy: smrk prkna 12cm/tl: 18mm, překližka 9mm, tlumení korek 4mm, hrany tvrdé dřevo a mosaz profil 3mm v místech spojení dílů.
Časové období: konec parního provozu a mix. motorový/parní provoz, 70 - 80 léta.
Systém ovládání: DCC loko (bez detekce, obsazení apod.), výhybky DCC panel, osvětlení DCC dekodéry
Kolejivo: Tillig Elite 2,1mm, Roco 2,1mm (točny)
Stavby: vše vlastní (až na malé vyjímky, viz. popis stavby)
Přestavníky: MTB Model motorické MP1 a MP5
Další provedení: kompletní patina, osvětlení rotund a prohlížecích jam a všech dalších staveb...…….
Po plánování na papíře přišla realita na koberci pomocí papírových šablon a samotných kolejí. Takhle jsem si ujasnil případné korekce a dělení rámů. Také vzdálenost obou točen byla důležitá, protože oba šikmé výjezdy směřují přímo do křížení a to se zase musí vejít na stejný modul jako točny.
Prozatím na koberci, ale jistější než na papíře nebo v počítači.
Samotnou stavbu jsem začal kolejovým křížením, které je pro provoz depa klíčové a co do kvality provedení musí být na tisíc procent. Jak jsem uvedl kolejivo Tillig Elite bylo jasná volba. Použity jsou tři klasické výhybky, jedna křižovatková a jednoduchá křižovatka.
Vytvořil jsem si šablonu s přesnými úhly a délkami.
Pak přišla na řadu žiletková pilka, pájka a hlavně přesné oko a pevné nervy. Důležité je promyslet kde budou izolované spoje, kvůli napájení srdcovek.
Finální podoba křížení. Výhybka vpravo bude upravena na mírně symetrickou jako v reálu viz. další foto.
Takto to bude vypadat včetně všeho co vidíte na obrázku.
Po dokončení křížení se daly přesně umístit obě točny a vyměřit rozteč mezi nimi. Tohle je místo odkud bylo třeba začít. Následuje vyměření paprsků kolejí a základní představa o velikosti obou rotund a věřte že až v reálu jsem uviděl jak veliké budou. Trochu jsem se lekl ale nakonec 2x17 stání a šířka oblouku každé rotundy téměř 1,2metru je opravdu velká modelářská výzva a nejsem si vědom toho že by tady u nás někdo stavěl podobný projekt :) Jen si to představte plné lokomotiv, osvětlené a hoooodně špinavé...….
Od hrany točny k rotundě 22cm, délka rotundy 24cm v klasické části a 30cm v prodloužené. Navíc severní rotunda (na fotce výše) má dva průjezdy skrz tzn. 17 stání z toho dva průjezdy, šest dlouhých stání a 11 krátkých. Připomínám že v reálu mají rotundy 19 stání. O dvě méně proto že točna Roco má výjezdy po 9 minimálně stupních. Myslím ale že tato malá změna vůbec nevadí.
Na závěr tohoto dílu ještě ukážu kříž mezi točnami. Použil jsem ten od Peco, který je krásně provedený a hlavně bude skvěle spolehlivý, Vpravo od kříže v místě spojení s paprskem točny bude dělení modulů.
Teď už jsem s pracemi trochu dál ale nebojte o nic nepřijdete. Příště se podíváme na stavbu prvních dvou rámu.
Michal Dalecký - AMB Modely (24.9. 2020)