:: Motorová lokomotiva řady T478.4010 ČSD - přestavba ROCO :: (19.12.2009)

:: Motorová lokomotiva řady T478.4010 ČSD - přestavba ROCO :: (19.12.2009)
Dnes vám popíšu přestavbu mé nejoblíbenější verze této lokomotivy v provedení ČSD. Předlohu lokomotivy T478.4010 jsem si vyhlédl díky dostatku fotografických podkladů na internetu a v různých publikacích. Přestavba je pohodová a vlastně i oddychová na dva zimní večery. K přestavbě jsem použil model slovenského brejlovce s katalogovým číslem 62922.



Model je nejprve nutné "odstrojit". Rozborka je velmi jednoduchá, protože veškeré díly jsou vsazeny "nasucho" a bez lepení. Zabere vám to zhruba hodinu. Buďte opatrní pouze u oken a také u interieru kabiny, kdy je potřeba trochu násilí. Předem jsem na model dosadil houkačky a anténu radiostanice. V této době jsem také vyjmul veškerá madla abych je zkrátil. Jsou z ocelového drátu a je nutné použít kvalitní štípačky. Madla jsem zkrátil o cca 1mm.



Teď přišlo na řadu smytí bočního loga ZSSK a potisku rámu. Používám perchlor a uchošťouchem to jde velice dobře. Madla jsem zpět nasunul tak jak by to mělo být již od výrobce. Vrátil jsem je zpět díky tomu, že jsou vždy v barvě skříně a také proto, že až na místech kolem dveří nikde nevadí při maskování modelu. Do smytí světlého pruhu kolem lokomotivy jsem se nepouštěl a je to prakticky nemožné. I když bylo jasné, že po nástřiku bude pruh vidět (viz. fotografie).



Po odmaštění karoserie jarovou vodou a po jejím vyschnutí jsem sjednotil základ Surfacerem 1000 ve spreji od Gunze. Opravil jsem lehkým přebroušením nedostatky kolem místa, kde bylo smyto logo ZSSK. Pak přišla na řadu základovka Mr. White také od Gunze (skříň a pluhy). Volil jsem ji proto, že po vymaskování tvoří charakteristické bílé "brejle" na čelech a bílé pruhy na pluhu..



Po zaschnutí jsem maskovací páskou Tamyia překryl rám kolem čelního okna. Páska z vnější části okna (brejlí) nesmí přesáhnout víc než 1mm. Problematické místo kolem reflektoru je maskováno Maskolem od Humbrolu. Stejně jsem vymaskoval i ozdobný pruh na pluhu.



Vršek skříně je nastříkán ve dvou slabých vrstvých tmavě červenou polomatnou barvou Revell. Každou vrstvu nechte vždy zaschnout. Při dobře naředěné barvě zasychá do dvou hodin. Sejmul jsem pásku kolem čelního okna a detail v podobě bílých brýlí je na světě.



Na řadě je maskování kolem rámu a nástřik do šedého odstínu. V tuto chvíli také nastříkejte schůdky, písečníky a závěsky. U těch se v tuto chvíli trochu pozastavím. Jsou vyrobeny z leptu od firmy DK-Model. Obě vrstvy zaručující jejich plastičnost jsou slepeny vteřiňákem a jsou přilepeny na plastový díl zasazený nad podvozky v rámu lokomotivy. Díky tomu a také díky tomu, že jsem je nechtěl lepit na rám lokomotivy jsou hodně zapuštěné pod rám. Ve chvíli kdy na trh vyjede od výrobce verze se zvedáky, tak přijdou vyměnit.



Následoval tedy nástřik rámu lokomotivy. Vymaskování jsem ihned odlepil, protože po delším zaschnutí má syntetika tendenci se "trhat" a přechod není hladký. Masky budu stříkat až dodatečně při další budoucí výměně závěsek. Odstín šedé od Revellu je téměř stejný s odstínem masek i nádrže na které tím pádem zůstává i potisk. V tomto je opravdu lepší volit slovenskou verzi lokomotivy, protože u české by jste vše museli přebarvovat z černého odstínu.



Po zaschnutí barvy je na řadě zajímavý detail, kterého jsem si dříve nevšiml a to je černý odstín kolem čelního okna. Dobrý detail, který efektně vynikne zejména po dosazení čelních oken, které jsou stříbrně orámovány. Provedl jsem to následovně. Bílou hranu jsem opět vymaskoval páskou, zaoblené vnitřní hrany jsem maskoval opět Maskolem. Následoval nástřik polomatnou černou Revell a sejmutí maskovací pásky.



Na řadu přišel štětec a stříbrná barva Vallejo na orámování čelních světel a klik na dveřích. Teď už se karoserie slibně rýsuje. Jo a stříbrná přijde i na stěrače, které jsou původně černé.



Interier kabiny kolem oken a strop jsem natřel ručně interiérovou zelenou. Interier je od výrobce pěkně zpracován a budíky na pultech jsou barveny. Já jsem hnědou vybarvil pouze sedačky. Zadní přepážka neodpovídá předloze a chabí charakteristický koutek s umyvadlem a zrcadlem. Také dvěře jsou na jednom stanovišti špatně. ROCO prostě použilo stejný díl na obě stanoviště. Díky tomu vychátí ulička napříč šikmo strojovnou. Zrcadlo jsem vyrobil z alobalu a doplnil jsem jej na přepážku pro efekt. Na fotkách je to dobře vidět. Do interieru jsem dosadil figurku strojvedoucího. Hadice jsem natřel také barvou Revell a dosadil jsem je na skříň. Upravit také musíme nárazníky, protože jsou velké. Nahrubo jsem je seřízl a dodatečně opiloval pilníkem a zahladil smirkovým papírem. Vsadil jsem je zpět na místo.



Nanesl jsem obtisky s pomocí obtiskové vody Mr. Mark Softer od Gunze. Obtisků je na modelu všeho všudy 14, což je paráda. Na řadě bylo lepení tabulek s inventárním číslem, logem ČKD a výrobní tabulky. Vše je leptík.

Celý model jsem ve finále přestříkl mixem matného a polomatného laku Valejjo (poměr 1:1) a model jsem nechal důkladně zaschnout. Zpět jsem dosadil okna (pozor na poškrábání), zasklení reflektorů a všechny další detaily.

Použité barvy a materiály:
 

  • tmavě červená barva - Revell SM331 (skříň, pluhy)
  • šedá barva - Revell SM374 (rám, schůdky a písečníky)
  • černá barva - Revell SM302 (kolem čelního okna)
  • stříbrná barva - Vallejo Air (detaily)
  • červená barva - Revell (hadice)
  • lak - Vallejo
  • žlutá barva - Revell (hadice)
  • interier - matná Revell
  • tmel - Mr. Surfacer 1000
  • základ - Mr. Whitre
  • obtisky Kwasnica
  • leptané tabulky - Bek
  • závěsky - DK-Model
     
Odeslat článek známému   Vytisknout