Parní lokomotiva 555.109 ČSD. Hnané jsou dvě nápravy tendru a přes kardanový hřídel na všech pět hnacích náprav lokomotivy. Jihozápadní dráha depo České Budějovice. Dodatečně ozvučená verze s…
:: Němka 555.109 ČSD v H0 od Roco - recenze :: (3.6.2021)
Dlouho jsme čekali na novou verzi modelu lokomotivy 555.1 od Roco. Předchozí verze byla na trhu cca před osmi lety a mezi tím přišly modely nulkových 555.0. A čekání se vyplatilo, provedení je skvělé a na modelu je i pár novinek, které rozhodně prospěly. "Stodevítka" přišla na trh v podle mě v nejhezčím barevném provedení, které můžeme vidět u parních lokomotiv v černém provedení. Tedy s černým rámem, červenými koly u lokomotivy, černými u tendru a červenými ozdobnými linkami na tendru a kabině. Připomeňme si pár technických detailů, které uvádí výrobce:
:: Modelová epocha: III (1946-1970)
:: Motor: 5-ti pólový se setrvačníkem
:: DCC rozhraní: PluX16
:: Kouřový generátor: příprava
:: Osvětlení: na čelech (reflektor nefunkční)
:: Bandáže: obě hnané nápravy v tendru
:: Počet hnaných náprav: 7x
:: Délka přes nárazníky: 265 mm
:: Minimální poloměr: 358 mm
Tato recenze je na analogový model kat.č.70273, zvuková verze kat.č.70274 v době psaní článku ještě není na trhu a včas přineseme video z provozu se zvukem. Model jsme nafotili na rozestavěném modelu lokomotivního depa Vršovice v prostoru mezi oběma rotundami.
Pojezd je klasický, který známe z předchozích modelů této řady. Dvě hnané nápravy v tendru jsou opatřené bandážemi. Přes kardan je poháněna první náprava lokomotivy a zbylé čtyři jsou spřažené. Co musím vyzdvihnout jsou nově provedená kola na pojezdu lokomotivy celá z kovu, jemněji provedená a s nižšími okolky než u předchozích verzí. Stejně provedený je i přední běhoun. Na fotkách je to dobře vidět a pokud máte doma starší verze uvidíme rozdíl. Všimněte si také kvalitního potisku a provedení červených linek. Nárazníky jsou kovové.
Tendr má hnané dvě zadní nápravy opatřené bandážemi. Sběr proudu je z prvních dvou náprav (a čtyřech v lokomotivě), které jsou odpružené. Motor je pěti-pólový se setrvačníkem. Chod v analogu je tichý měkký a plynulý. Prostě klasika Roco :) Na tendru jsou také krásně provedené červené linky. Vytknout se dá provedení uhlí, které je oproti předchozím verzím provedené z plastu a působí opravdu velmi "plastově". Kulisa pro spřáhlo je výkyvná a spojení lokomotivy a tendru je "nakrátko" s dobrým a čistým pohybem.
Osvětlení modelu je dvojbodové na čelech. Horni reflektor není funkční a je k modelu přiložený jako maketa. Šikovný modelář si může reflektor zprovoznit zapojením na plošný spoj v rámu lokomotivy. Rozhodně doporučuji natřít bílou barvou vnitřek reflektoru. Hvězda na čele má krásné žluté a čistě provedené orámování. Jak jsem uvedl dříve tak nárazníky jsou kovové. Hadice a háky jsou osazeny, zbylé doplňky jsou přiloženy a stejně tak i leptané inventární tabulky.
Povrchová úprava je velmi čistě provedená bez krupičky. Všechny nápisy jsou lupou čitelné.
Dva pohledy na model shora. Model je připravený na instalaci kouřového generátoru Southe číslo 10. Veškeré armatury sedí čistě a pevně.
Novinkou je digitální rozhraní PluX16 oproti osmi pinu u dřívějších verzí. Dekodér osadíte jednoduše po vyjmutí imitace uhlí. Pokud si budete chtít model ozvučit tak místo pro reproduktor je v závaží v kotli lokomotivy. To je také novinka oproti předchozím verzím.
Já osobně jsem z modelu nadšený a to zejména novinkami jako kola a barvené schéma - provedení. Pokud vám ve sbírce chybí model této řady, jděte do toho, myslím že se nějakou chvíli opakovat nebude.
Hodnocení modelu: (max. 5 hvězdiček)
Jízdní vlastnosti:
Provedení modelu:
Povrchová úprava:
Potisk modelu:
Vybavení a doplňky:
Celkový dojem:
Michal Dalecký (AMB Modely)