:: T669.0060 ČSD od Piko :: (12.12.2013)
Piko původně ohlásilo verzi 770 ČD v modelové řadě Expert. V říjnu tohoto roku byla původní verze změněna na verzi T669.0060 ČSD. Je jasné že touto změnou zacílilo Piko na stejný model od firmy ROCO, která model uvede na trh v dubnu 2014 (v těchto dnech bylo bohužel u ROCO posunuto dodání z ledna na duben). Firma Piko zvolila agresivní cenovou politiku (cena 2700,-) a velmi dobrou kvalitu (viz. recenze na V200 a BR130). No a na to samozřejmě zákazníci velmi dobře slyší. Bude určitě zajímavé srovnání modelů od obou výrobců a již nyní je jasné že ROCO s vyšší cenou musí přijít s něčím navíc. Uvidíme.
Lokomotiva má hnané čtyři nápravy z nichž jsou dvě krajní u pluhů opatřeny křížem bandážemi. Rám lokomotivy je včetně čelníků, ochozů a nádrže kovový. Karosérie je plastová, kompletně nastříkaná. Osazený je pětipólový motor se dvěma setrvačníky. Jízda je klidná a tichá a to jak v analogu, tak i v digitálu. Model jsme projeli na poloměrech R350mm a vše je v naprostém pořádku. Kulisy se spřáhly mají krásně jemný chod.
Při prvním vybalení modelu je dojem velmi dobrý. Odstín zelené a červené je ok. Velmi dobře působí odstín zábradlí, který je stejný jako krémové pruhy na karosérii (bílé zábradlí by bylo moc křiklavé). K modelu je přibalen návod v češtině a rozpis náhradních dílů také v češtině.
Potisk modelu je naprosto čistý, v měřítku a čitelný. Barevné přechody jsou také bezvadné. Prohléhl jsem celý model a nic jsem nenašel :) Dobře je provedný interier kabiny a průhled kabinou je 100%.
Na modelu je již z výroby vše dosazené a v balení nejsou přiloženy žádné doplňky.
Zábradlí a velká madla na střeše jsou kovové a velmi pevné pro manipulaci s modelem.
Masky jsou jemně provedené a je na nich dosazeno několik detailů a maska je také potištěná. Závěsky jsou řešeny stejně jako u Techimage, tzn. jsou naznačeny na podvozcích. Je to kvůli průjezdu malými poloměry oblouků.
Ve spodní části nádrže je prostor pro 23mm reproduktor od firmy ESU. My vyzkoušíme i jiné repro od jiných výrobců (viz. další články). Převodovky jsou plastové.
Madla na čelech jsou z plastu a dodatečně dosazená. Inventární číslo je prosvětlené. Na této fotografii můžete vidět velmi čistou a bezchybnou práci.
Nástřik na celém modelu je špičkový a rovnoměrný jak můžete vidět v odlesku světla. Super práce.
Hadice a šroubovka jsou na čelníku naznačeny. Na této fotografii to není moc vidět, ale velké nárazníky (na modelu by správně měly být malé) nemají "talíře" vycentrované na střed a jsou vyoseny k vnější straně čelníku. Tady Piko trochu ujelo. Stěrače jsou součástí výlisku okna a jsou dodatečně potištěné stříbrnou stejně jako orámování oken. Tady zase Piko boduje a překvapuje kvalitou povrchovky a potisku. Super.
Zábradlí je silné tak akorát aby se při manipulaci neohýbalo a bylo pevné při manipulaci s modelem. A zároveň nepůsobí moc silné. Čelní přechodový můstek je kovový a je součástí kovového rámu.
A jdeme na rozborku. Nejprve je třeba povolit dva šroubky pod kabinou v rámu u podvozků. Poté je třeba vyjmout díl v prostoru ventilátorů a povolit i šroubek zde. Pak jde kabina bez problémů sejmout. Pokud model nerozebiráme tak zde je prostor pro změnu konfigurace osvětlení modelu pomocí switchů, které jsou zde přístupné. O tom dále.
Po sejmutí karosérie vidíme uspořádání modelu. Zde vidíme uspořádání přepínačů osvětlení a digitální rozhraní PluX22, i když jeho možnosti nejsou využity na 100%. Přepínače (můstky) jsou na modelu tři vedle sebe. Krajními vypneme reflektory na obou čelech a to jak pro analog tak i digitál. Prostředním vypneme pro digitál osvětlení inventárního čísla a lze jej ovládat pomocí funkčního tlačítka na ovladači.
Do modelu jsem nainstaloval zkušebně zvukáč Zimo pro otestování funkcí a osvětlení modelu je při použití základní konfigurace dekodéru PluX22 je zapojeno takto: F0 - osvětlení zap./vyp., F1 - koncové jedno čelo, F2 - koncové druhé čelo, F3 - bílé koncové (podle směru), F7 - osvětlení inventárního čísla.
Ozvučení modelu a případné změny konfigurace v dekodéru se budeme věnovat v dalším článku co nejdříve.
Na modelu je několik drobných nedostatků (nárazníky, sklon boků kabiny u oken, hadice součástí čelníků), které ale vykompenzuje celkové zpracování modelu a dobrá cena.
Co dodat na závěr? Piko boduje tímto modelem u českých modelářů na celé čáře a ještě se na trhu s železničními modely budou dít věci. Dá se předpokládat že ostatní výrobci budou a vlastně i musí na podobnou politiku prostě reagovat.